TZD - Temný horor, filosofická detektivka
Temný horor, filosofická detektivka. Hudební drama o hodnotách a propojování lidských myslí skrze duchovní poznání. Takto „mysteriózně“ uvedli představitelé činohry Národního divadla Brno inscenaci Tajemství Zlatého Draka na tiskové konferenci 8. října 2008 ve foyer Mahenovy činohry. Inscenace, která se stala kontroverzní daleko dřív, než kdokoliv mohl tušit jakými tématy se bude zaobírat, vzbudila nebývalý zájem publika i politiků díky faktu, že na „nejžhavějším“ projektu této sezóny v Národním divadle Brno se vedle autorského tandemu Plachý-Šimáček (Střežený Parnass) bude podílet i Daniel Landa.
Tvůrčí tým složený z Daniela Dvořáka (ředitel NDB a scénograf), Daniela LandyZdenek Plachý (režisér, spoluautor scénáře a šéf činohry NDB), Martin Dohnal (dramaturg inscenace) a Petr Halberstadt (představitel hlavní postavy – detektiva Marka) hovořil bezmála dvě a půl hodiny. Již od začátku inscenátoři mlžili a informace podávali po troškách. Sami tak navodili detektivní atmosféru a vyloženě je bavilo, že přítomní novináři z nich musí podrobnější informace dolovat. (autor písní, spoluautor scénáře a představitel tajuplné postavy Merkuria),
Chrám čarodějů - hypnodivadlo na stránkách Legie Zlatého draka. Připomíná Mahenovu činohru?
Daniel Dvořák zprvu představil Tajemství Zlatého Draka jako součást dramaturgické koncepce Národního divadla, jež má oslovit co nejširší spektrum diváků.
Zdenek Plachý rozkryl některá mystéria „této tajemstvími a mnohdy už i mýty obestřené“ inscenace. Dle Plachého slov půjde o hru s netypickým a zvláštním dějem. Při jejím vzniku uplatňoval tvůrčí tým i nové způsoby zkoušení. Tato inscenace bude také nezvyklá pro Národní divadlo Brno, český divadelní kontext, ale i celou českou společnost. Dotkne se „základních věcí současného světa“ a konverze člověka k vyšším hodnotám. Plachý potvrdil, že Landa osobně na jevišti vystoupí v roli „metafyzické hudební postavy“ Merkuria a stane se průvodcem právě takové metafyzické přeměny člověka. Hudební výběr neobyčejně koresponduje s textem… Zazní staré hity – Tajemství, Obsidián, Protestsong, Vrána a mnoho dalších… Seznam nových songů však zůstává stále „zahalen ve stínech“ stejně jako způsob, jakým se Landa na jevišti bude projevovat, když většina z avizovaných písní bude reprodukovaných. Dále Plachý odhalil jistý paradox inscenace – jde sice o horor, který bude vyžadovat znalost evropské historie, ale vůbec nebude vadit, když na něj půjdou rodiče s desetiletými dětmi.
Daniel Landa hovořil o nebývalém zážitku ze společné tvorby. Barvitě popisoval proces vzniku textu jako „psaní po září úplňku“ a prohlásil, že tvůrčí tým včetně něj samotného jsou romantici. Výsledkem jejich hledání je text Tajemství Zlatého Draka, který by měl v divácích vzbudit otázky hledání národní identity, doslova „otevřít národní témata v Národním divadle“ a odůvodnit, proč je dobré takové otázky pokládat. Načež redaktor brněnské MF Dnes vznesl dotaz týkající se těchto „národních otázek“ a tenké hranice mezi nimi a nacionalismem. Následná reakce Daniela Landy byla velice bouřlivá. Landa se při 15 minutovém monologu, který se netýkal ani tak inscenace Tajemství Zlatého Draka, jako spíše jeho znechucení z novinářských pomluv, zvedal ze židle a chvílemi celá situace vyznívala, že skončí fyzickou inzultací novináře. Nestalo se tak a Landa dodal, že inscenace bude dle jeho slov trvat maximálně dvě a půl hodiny. Zřejmě si z rozrušení pletl funkce uměleckého šéfa a ředitele v divadle.
Martin Dohnal stejně jako jeho kolegové přidal několik střípků do mozaiky. Dramaturgický pohled na inscenaci uvedl slovy – „2 živlové. Činoherní pásmo s půdorysem dramatu, situace jsou dovyprávěny hudebním doprovodem Landových písní. První polovina bude detektivkou (hádanka a napětí) a polovina druhá kriminálkou (latentní ponorné řeky).“ V ponurém ději se začne po sérii vražd rýsovat detektivu Marku (Petr Halberstadt) pravda o tajuplném uskupení Zlatý drak. Tato alchymistická přesmyčka odkazuje ke Carlu Gustavu Jungovi, který se o alchymii velmi aktivně zajímal, a jeho dílu, jež je předobrazem pro pojmenování transmutace, duchovního procitnutí. Autoři slibují velkolepou podívanou - monumentální scéna Daniela Dvořáka obsahuje 20 – 30 obrazů a bude podporována kostýmy brněnské výtvarnice Lindy Dostálkové.
Podle Petra Halberstadta je Tajemství Zlatého Draka nejúžasnější české drama, což může být také jeden z důvodů, proč je na inscenaci v tuto chvíli prodáno již 3000 lístků a další 3000 čekají na extrakci… Možná webová stránka inscenace – www.zlatydrak.cz by mohla zodpovědět některé nejasnosti a ambivalence. Má to být mystifikace kolísající mezi internetovou fantasy RPG (role playing) počítačovou hrou nebo propagačním materiálem tajuplné skupiny Zlatého draka, která se tak vlastně zhmotňuje a stává se reálnou. Pak tedy otázkou zůstává, co je mystifikace a jak k tomu má divák přistupovat, jestli jako k proklamaci duchovního směru, který nabídne společnosti nová východiska, nebo jako k výstřednímu kasovnímu trháku, který bude sedět na střeše Mahenovy činohry jak drak nad městem metající oheň propagace a vstřebávající zástupy nedočkavých diváků, kteří se v davech tlačí, aby zhlédli charismatického Orákula…
Zdroj: www.rozrazilonline.cz + www.l-gilda.xbx.czGHB2008